Platán Galéria Bútor cella múterem
FÖLDÉNYI F. LÁSZLÓ: BÚTOR CELLA MŰTEREM
Nézem Bálványos Levente maga építette tárgyait (szobroknak nem nevezem őket), és közben töprengek, hogy a címként kiválasztott három szó közül melyik szólít meg elsőként. Bútor? Cella? Műterem? Elsőként persze, hogy a bútor szónál állok meg. Ha ezt a három tárgyat kitennénk az Andrássy út járdájára, biztos, hogy perceken belül valaki felpakolná őket az autója csomagtartójára: kapóra jönnének neki otthon. A járdán nem védi őket a galéria védőhálója, s ami odabent még műalkotás, az odakint használati tárgy. És fordítva is eljátszhatok e gondolattal: ugyan ki jönne be, látva a „galéria” feliratot, hogy e tárgyakat mint bútorokat vásárolja meg? S ha mégis a pénztárcájába nyúl az illető, akkor nem azért, hogy asztalt vagy ágyat, hanem hogy műalkotást vegyen. S mivel egy szobrászról van szó, talán még többszörösét is hajlandó megfizeti a használati értéküknek. Erdély Miklósnak volt egy ehhez hasonló akciója, amikor papírpénzt más összegért adott el, mint ami a névértéke volt. A műérték és a használati érték soha nem azonos. Amivel azt akarom mondani, hogy azzal, hogy ezt a három tárgyat kiállította, Bálványos Levente egy negyedik, igaz, láthatatlan dolgot is kiállított: a kontextust, ami tárgyakat műalkotássá képes átvarázsolni, vagy műalkotásokat használati tárgyakká visszavarázsolni.
A kontextus szóval elérkeztem a másik hívószóhoz: műterem. Mivel nemcsak tudom, hogy Bálványos Levente szobrász, hanem láttam is a szobrait, amelyekre már legelső kiállításakor felfigyeltem, és amelyeknek érzékenysége kezdettől megragadott,ezért állíthatom: az itt kiállított három tárgy nagyon is különbözik attól, amit eddig csinált.
Amíg az általam ismert plasztikái, legyenek kőből vagy fából, bonyolultan rétegzettek, saját összetett szerkezetüket úgy tárják fel, hogy ugyanazzal a gesztussal el is takarják azt, tehát határozottak és mégis visszafogottak – nos, addig ez a három tárgy (s most hadd ne mondjak bútort) azonnal felmérhető, átlátható. Nem rejtegetnek esztétikai meglepetést. Ha a szememmel körbetapogatom őket, akkor legfeljebb az tűnik fel, hogy mennyire puritánok, mennyire funkcionálisak – miközben azért egy asztalos is megdicsérhetné a kivitelezés hibátlanságáért. Ráadásul tényleg a műtermébe készültek – ha már ott tölti a napjai nagy részét, akkor kénytelen azt be is rendezni, a saját igényeinek megfelelően. Nem szobrokról van szó, hanem olyan tárgyakról, amelyek – életteret biztosítva – segítenek neki, hogy szobrokat készíthessen. Tehát, némi túlzással, a műtermét állította ki Bálványos Levente – olyasmit mutat meg, amit nem szokás bemutatni, s olyasmit emel átmenetileg műalkotás rangjára, ami egyébként a műalkotások létrejöttét szolgálja. Kicsit olyan, mintha a festő a festőállványát állítaná ki. Amit egyébként ma korántsem rendhagyó. Bálványos Leventének e gesztusát értékelhetem konceptualista gesztusként is. Hirtelen a svájci Peter Fischli és David Weiss művészpáros jut eszembe, akik előszeretettel rendeztek be újra közömbös tereket, s ezzel a hétköznapi élet helyszíneit tették ironikus idézőjelbe. És persze Bálványos Levente művei az úgynevezett bútorszobrászat képviselőinek alkotásival is rokoníthatók.
De értékelhetem az itteni gesztusát önleleplezésként is: lássátok, ez vagyok, így élek, ezek között a tárgyak között csinálom azokat a szobrokat, amelyeket most nem mutatok meg nektek. Szóval lecsupaszítom magam. Nem tudom, gondolt-e ilyesmire Bálványos Levente. Én mindenesetre szándékosan használom ezt a szót: lecsupaszítás, hogy ezzel rátérhessek a harmadik hívószóra, a cellára.
Mert van ebben a három erősen lecsupaszított tárgyban valami aszketikus – igen, ezekkel nyugodtan be lehetne rendezni egy cellát is, egy börtönben éppúgy, mint egy kolostorban. Ezen a kamara kiállításon egy apró, ikonszerű plasztika szépen utal a kialakított térnek erre a cella jellegére: ez a diszkréten elhelyezett, alig észrevehető plasztikus ikon mágnesként vonzza a tekintetet a saját belső mélységébe. A három tárgy fizikai tere ebben az apró ikonban spirituális térré alakul át. Ami pedig a bútorokat illeti, ennyi épp elegendő egy ilyen helyeken – az élet ugyanis a cellában nem a berendezésről szól, hanem valami másról. Olyasmiről, ami túl van a cellán, kívül a falakon. A cellában az életnek olyasmi ad célt és értelmet, ami nincs jelen, legfeljebb a hiánya révén.
És akkor máris ott vagyunk megint a műteremnél. Nem arra szolgál-e a műterem, hogy olyasmi szülessen meg benne, ami egyelőre még nincs meg? A műterem, mégoly fizikai tevékenységeknek legyen is a helyszíne, mindenek előtt szellemi tér. S ha innen nézem a három tárgyat, amelyet Bálványos Levente kiállított, akkor talán nem vétem el nagyon az igazságot, ha azt mondom: ennek az asztalnak, ágynak és tárolónak a lecsupaszítottsága, minimalizmusa, pőresége és néma kiszolgáltatottsága mintegy a művészetnek is az előfeltétele. Kevésre van szüksége az embernek, idéztem Mészölyt. Azon az estén mindenestre nem laktunk jól. De az éjszakába nyúló beszélgetésre ma is pontosan emlékszem. A szellem nem maradt éhes.
ÉS LIV. ÉVFOLYAM 8. SZÁM, 2010. FEBRUÁR 26.